Jatkuvan kasvun paradoksi?
Kannattava kasvu lienee yritysten universaalein tavoite. Henkilöstö näkee nopeasti kasvavissa yrityksissä paremmat kehittymis- ja palkitsemismahdollisuudet, ja toimittajat taas suosivat kasvuyrityksiä kasvaakseen myös itse. Onkin selvää, että kasvustrategia on yritykselle houkutteleva.
Harvard Business Schoolin tutkimuksessa arvioitiin 680 yritystä, mistä 170 varmimmin kasvanutta yritystä valittiin 34 vuoden seurantajaksolle. Ei liene yllätys, että lähes kaikki yritykset putosivat kasvuvauhdista jossain vaiheessa, ja ainostaan 7 yritystä kasvoi jokaisena tarkasteluvuonna. (HBR, 3-4/2024)
Tutkimuksessa havaittiin, että poistettaessa ympäristömuuttujat, kuten markkinat, tekniikan kehitys tai mullistavat innovaatiot, suurin osa yrityksistä aiheutti kasvuongelmansa itse.
Strategioiden vahva reaktiivisuus ja opportunistinen ajattelutapa johti tyypillisesti liian nopean kasvun skaalautuvuusongelmiin järjestelmissä tai prosesseissa. Suurempi ongelma oli kuitenkin, miten kasvu vaikutti yrityskulttuuriin ja henkilöstöön. Väliaikaisiksi ajatellut skaalaushaasteet jäivät pysyviksi, henkilöstö väsyi ja kyynistyi, ja virheiden määrä kasvoi. Riskinä voi olla myös pitkäaikaiset tai pysyvät vahingot maineeseen tai kulttuuriin.
Kasvustrategiaa laadittaessa tulisi tehdä päätös
1) 📈 Kuinka nopeasti yritys voi kasvaa
2) 🌍 Mistä kasvua haetaan
3) 💰 Miten kasvuun tarvittava pääoma hankitaan (rahoitus, henkilöstö, organisatoriset resurssit)
Monille yrityksille oikea strategia olisi päättää, ettei nopeampaa kasvua haeta, vaikka se tuntuisi kuinka houkuttelevalta. Sen sijaan menestyksen pitkällä aikavälillä varmistaa pohdinta siitä, mitkä markkinat tarjoavat juuri meille erityisen kilpailuedun, ja kuinka varmistamme tasaisen kasvuvauhdin juuri siellä.
Taitavassa kasvustrategiassa huomioidaan yrityksen nykyiset kyvykkyydet, ja kehitetään niitä jatkuvasti kohti tulevaisuuden kasvua. Tärkeintä on pitää jatkuvasti mukana yrityksen arvokkain kasvupotentiaali – henkilöstö.