Syksy vei strategian mennessään
Ensi vuoden budjetteja ja suunnitelmia väännetään taas kiihtyvällä tahdilla. Suunnitelmat ovat luonnollisesti strategian mukaisia – paitsi jos budjetoinnin, toimintasuunnitelmien ja strategian yhteys jää epäselväksi.
Asiakkaidemme kanssa käytyjen keskustelujen perusteella on usein syytä olla huolissaan voimassa olevan strategian ja arjen keskinäisestä linkistä. Syksyn kiireet vievät taas mennessään ja elämästä tulee reaktiivista, aikaa vieviin sähköposteihin, tiedusteluihin, puheluihin ja raportointipyyntöihin vastaamista.
Siinä ohessa budjetointiprosessista ja ensi vuoden toiminnan suunnittelusta muotoutuu nopeasti (vain) yksi kohta jo pitkälle ”to do”-listalle suoritettavaksi.
Mitä muutoksia prosessiin tulisi tehdä, jotta yrityksen lyhyen ja pitkän aikavälin strategisista tavoitteista tulisi aitoja ja eläviä, ja ne siirtyisivät luontevasti myös toimintasuunnitelmiin ja budjetteihin?
Mikäli tunnistatte haasteen, vähintään seuraavat viisi kohtaa kannattaisi tehdä pian:
1️⃣ Skannatkaa strategia reaalimaailman silmin. Ovatko tavoitteet nykyisessä markkinatilanteessa toteuttamiskykyisiä?
2️⃣ Tunteeko henkilöstönne strategian ja onko viestintä ollut riittävää ja konkreettiselle tasolle vietyä?
3️⃣ Onko yrityksessänne riittävä kyvykkyys strategian toteuttamiselle?
4️⃣ Tiedetäänkö strategisten hankkeiden vastuuhenkilöt (ja tietävätkö he itse olevansa niitä), ja onko heillä vastuu ja valta ehdottaa tarpeen mukaan muutoksia?
5️⃣ Onko johtajilla aidot insentiivit tarvittavien muutosten läpiviemiseksi?
Hyvä strategia on selkeä, tavoitteellinen ja viestitty, sisältäen konkreettisia linjauksia arkeen. Tällöin myös budjetointi ja toimintasuunnitelma linkittyvät siihen automaattisesti.
Onko teillä siis STRATEGIA vai ”strategia”?