Yrityksen kansainvälistyminen on muutosmatka

 In Kasvu, Strategia

Yrityksen kansainvälistyminen on hanke, mikä parhaimmillaan ja pahimmillaan saa käymään läpi tunneskaalan kaikki ääripäät – mukaansatempaavasta innostuksesta syvään epätoivoon.

Mikään ei kuitenkaan ole hienompi tunne kuin se, että näet usean vuoden työn tuottavan hedelmää! Ennen sitä todennäköisesti on tullut läpikäytyä monia eri vaiheita, joista kaikki eivät ole vain positiivisia.

Suomalaiset yritykset ovat kansainvälisessä mittakaavassa maltillisia kasvajia ja kansainvälistyjiä. Onneksi meiltä löytyy kuitenkin myös niitä, jotka katsovat kauemmas ja palavat halusta laajentua uusille markkinoille.

Uudet aluevaltaukset ovat houkuttelevia monista syistä. Parhaimmat näistä perustuvat vahvaan analytiikkaan ja paikallisymmärrykseen. Joskus taas syyt saattavat olla hatarammalla pohjalla – esim. mennään Ruotsiin, kun se on lähellä, tai kun yrityksessä osataan puhua ruotsia. Tai lähdetään Espanjaan, kun siellä on talvellakin hyvä golfata.

Kansainvälistymisessä onnistumiseksi kannattaa huomioida seuraavat:

  1. Onnistumisen kriittisenä tekijänä riittävä datan analysointi.

    Tietoa on saatavilla helposti ja paljon, erityisesti tekoäly on kiihdyttänyt tiedon saavutettavuutta. Oleellista kuitenkin on, miten tätä tietoa osataan käyttää, millaisia johtopäätöksiä tai olettamia sen perusteella tehdään, ja kuinka laadullisesti korkeatasoista analyysiä päädytään käyttämään päätöksenteon tukena.

    Yksi kompastuskivi on käyttää kotimarkkinoilta kerättyä tietoa ja markkinaymmärrystä pohjana uutta markkinaa analysoitaessa. Onkin syytä pohtia, miten hyvin suomalainen markkinarakenne tai kuluttajan ostotottumukset ovat skaalattavissa Suomen rajojen ulkopuolelle? Entä miten hyvin tunnetaan kohdemarkkinan kilpailijat, jotka voivat poiketa täysin kotimarkkinoilla totutuista?

    2. Prosessien muutos on välttämätöntä

    Vahvasti kotimarkkinoilla toimiva yritys saattaa yllättyä kuinka paljon kansainvälistyminen vaatii yrityksen prosesseilta muutosta, ja kuinka suuri vaikutus muutoksilla on koko yrityksen toimintaan, myös kotimaassa.

    Jo yksin yrityksen kielen muutos vaikkapa englanniksi haastaa lähes kaikki sisäiset toiminnot – järjestelmien ja raporttien kielet, sisäisen ja ulkoisen viestinnän, henkilöstön kieliosaamisen jne.

    Myös prosessien skaalautuminen isompaan mittakaavaan ja uusille markkinoille on syytä varmista ennakkoon.

    Yleensä yrityksissä ymmärretään hyvin, että laajentuminen vaatii investointeja. Usein ollaan kuitenkin liian optimistisia siinä, kuinka paljon rahaa ja resursseja vaaditaan, ja millä aikajänteellä investoinnit alkavat maksaa itseään takaisin.

    3. Investoi riittävästi ja ole pitkäjänteinen

    Hyvä nyrkkisääntö on, että vähintään kaksi vuotta menee siitä, kun liiketoiminta aidosti käynnistyy. Vähintään vuosi menee analysointiin, suunnitteluun ja rakentamiseen, ja toiminnan käynnistymisestä keskimäärin vajaan vuoden kuluttua tulee ensimmäinen kauppa. Pitkäjänteisyyttä siis vaaditaan, sekä tekijöiltä että investoijilta. Prosessia voi toki nopeuttaa, mutta siitä tulee helposti todella kallista.

    Vaikka me suomalaiset arvostammekin osaamistamme, tuotteitamme ja rehellisyyttämme, ei muussa maassa toimiva asiakas ole tästä automaattisesti samaa mieltä. Paikallinen johtaminen tuleekin aina olla paikallista. Kulttuurin, asiakkaiden ja markkinoiden syvä ymmärrys on todella tärkeä tekijä onnistumisessa.

    4. Panosta paikalliseen osaamiseen

    Kansainvälistymisstrategiaa voidaan johtaa pääkonttorilta käsin, mutta itse operatiivinen tekeminen on aina oltava lokaalia.

    Kansainvälistyminen on muutosmatka

    Kansainvälistyminen vaikuttaa koko yrityksen kulttuuriin, ja haastaa miettimään asioita uudesta perspektiivistä. Sisäinen kasvu on numeroita suurempaa ja yritys siirtyy uudelle tasolle.

    Huolehdi, että tiimistäsi löytyy riittävää osaamista, innostusta ja pitkäjänteisyyttä – sekä ennen kaikkea muutoskyvykkyyttä, itseluottamusta ja halua pelata uudessa liigassa.

    Tuemme yrityksiä heidän muutosmatkallaan. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää miten voimme auttaa myös teitä! https://kasvuihme.fi/#tiimi

    Recommended Posts