Ensi vuoden suunnittelu alkaa – Miksi niin usein asetetut kasvutavoitteet jäävät kuitenkin saavuttamatta?
Jotta suunnittelu saadaan liikkeelle, kaivetaan ehkä esille voimassa oleva strategia. Kuulostaa varmasti tutulta, mutta kysytään suoraan: pääsemmekö tällä aidosti tavoiteltuun lopputulokseen?
Strategiaprosessi etenee yrityksissä yleensä samalla kaavalla: asetetaan tavoitteet 3-5 vuoden ajanjaksolle ja tarkennetaan niitä vuosittain toimintaympäristön ja markkinatilanteen analysoinnin pohjalta. Tämä sisältää vaikutusten arviointia yritykselle ja asiakkaille, tarvittavien kyvykkyyksien ja investointien tunnistamista, sekä kasvu- ja kannattavuustavoitteiden asettamista. Lopputuloksena syntyy lista erilaisia strategisia hankkeita, joihin nimetään vastuullisiksi vetäjiksi luonnollisesti yrityksen luottopelurit.
Teoriassa tämä toimii hyvin, ja siksi mallia toteutetaan monissa yrityksissä.
Miksi kuitenkin usein kasvutavoitteet sitten jäävät saavuttamatta?
Yksi keskeinen tekijä on perinteisen strategiatyön irrottautuminen arjesta.
Tyypillisiä haasteita ovat esimerkiksi:
– Johtovetoisuus: Strategiatyössä luotetaan suurelta osin johdon näkemyksiin, ilman linkkiä reaalimaailmaan. Mitä isompi firma, sitä isompi kuilu.
– Viestinnän puute: Strategiaa ei ole viestitty riittävästi tai ymmärrettävästi, eikä muutoksen tärkeys näin välity organisaatiossa.
– Resursoinnin puute: Pitkän aikavälin kriittisiä muutoshankkeita edistetään lisäämällä ne jo täystyöllistettyjen luottopelureiden työlistalle, joita lopulta kuitenkin mitataan lyhyen aikavälin tuloksesta.
– Seurannan puute: Strategian toteutumisen seuranta ja suunnan ketterä muuttaminen ei ole kenenkään agendalla.
– Insentiivien puute: Muutosta ei ole insentivoitu. Johtajat saattavat painottaa varmoja, mutta hiipuvia tulonlähteitä, eikä uusia, enemmän työtunteja vaativia strategisia toimintatapoja, jotka lisäävät epävarmuutta omaan ansaintaan.
Kuinka strategiaa voisi yksinkertaistaa ja tuoda lähemmäs yrityksen arkitodellisuutta?
Mitä muutoksia prosessiin tulisi tehdä, jotta yrityksen lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteista tulisi aitoja ja eläviä, ja ne siirtyisivät luontevasti myös
toimintasuunnitelmiin ja budjetteihin?
Miten hankkeet muutetaan johtajan arjessa ylätason ”pakkopullasta” innostavaksi muutosmatkaksi ja inspiroivaksi tavoitteeksi?
Keskustellaan aiheesta ja jaetaan ideoita! Kasvutoimisto IHMEellä painimme näiden kysymysten kanssa päivittäin, ja tuomme mielellämme osaamistamme myös teidän kasvunne tueksi. Tehdään yhdessä strategiastanne aidosti vuosisuunnittelua ohjaava, ymmärrettävä ja tavoitteet saavuttava!