Ei uskota ennen kuin itse kokeillaan?
Strategian vuosittainen päivittäminen ja tehokas toteutus korreloivat suoraan yrityksen lähivuosien menestykseen.
Tästä riittää näyttöä sekä kotimaisista että kansainvälisistä tutkimuksista. Viestiä vahvisti vastikään julkaistu suomalainen Hallitustutkimus 2024 (Talentree), minkä mukaan 84% vuosittain strategiaansa päivittävien yritysten hallituksista arvioi yhtiön kyvyn menestyä hyvin tai erittäin hyvin, kun 4-6 vuoden välein päivittävistä enää 17%.
Luulisi, että kirkas, ajantasainen strategia olisi jokaisen yhtiön ykkösprioriteetti. Kuitenkin mitä kauemmas hallitustasolta yrityksessä mennään, sitä pienemmäksi strategian merkitys koetaan.
Strategialla on huono maine. Se on jo sanana vaikea, se koetaan irralliseksi arjesta ja vaativan merkittävän määrän ”turhaa” työtä. Strategia on siis monissa yrityksissä se powerpoint-esitys, johon ei enää työstön ja hallitukselle esittelyn jälkeen palata.
Hyvä strategia muuttaa aidosti päivittäistä toimintaa. Muutokset arjessa tulisi pilkkoa riittävän pieniin kokonaisuuksiin, jotta ne ovat helppoja ymmärtää ja toteuttaa. Johtamisella on tässä tärkeä rooli, mutta miten johtaja saadaan itse sitoutumaan säännölliseen strategiapäivitykseen ja sinnikkääseen toteutuksen varmistamiseen?
Näyttämällä tuloksia!
Jos tutkimustulokset eivät puhuttele, kokeilkaa mitä omassa organisaatiossanne tapahtuu.
Yksinkertaistakaa strategiaanne.
Ottakaa vaikka ne keskeisimmät 20% muutoksista käsittelyyn, mitkä tuottavat todennäköisesti 80% tuloksesta. Pilkkokaa ne riittävän pieniksi, ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi, tavoitteellistakaa ja vastuuttakaa.
Viestikää selvästi, riittävän usein ja oikeissa kanavissa mitä tavoittelette ja miksi, ja mitä keneltäkin muutoksessa odotetaan.
Ja seuratkaa tuloksia.
Onnistunut strategia ei välttämättä vaadi yhtään enempää, mutta voi muuttaa kurssinne täysin.