⭐ Aidot arvot mitataan arjessa ⭐

 In Johtaminen, Strategia


”Yrityksemme keskeiset arvot ovat asiakaslähtöisyys, rehellisyys ja innovatiivisuus”


Kuulostaako tutulta? Ovatko nämä myös teidän yrityksenne arvolupaukset? Luultavimmin listalle on päässyt vähintään yksi yllä mainituista, sillä kyseessä ovat kaikista yleisimmin käytetyt arvot.

Arvot määritellään tyypillisesti workshopeissa osana strategiaprosessia. Valitettavan harvoin arvoja pohdittaessa keskustellaan millainen yritys aidosti juuri tällä hetkellä on, ja millaisia arvoja se arjessaan toteuttaa.

Mikäli yrityksen päivittäinen arki keskittyy oman liiketoimintatuloksen maksimointiin vaikkapa myytävän tuotteen komponentteja heikentämällä, ei voida puhua asiakaslähtöisestä toimintaympäristöstä. Ukrainan sodan alkamisen jälkeen olemme myös valitettavan monta kertaa saaneet huomata, miten rehellisyys – arvon omaava yritys on keskittynyt peittelemään kaupankäyntiään Venäjälle.

Parhaimmillaan arvot toimivat ohjureina erilaisissa valintatilanteissa, ja vahvistavat yrityksen identiteettiä ja organisaatiokulttuuria. Jos arvot on määritelty arjesta käsin, niiden toteuttaminen on luontevaa ja henkilöstön on helppo tukea arvolähtöistä johtamista.

Arvojen julistaminen verkkosivuilla, vuosikertomuksissa ja sisäisissä viestintäkanavissa jää tyhjäksi sanahelinäksi, mikäli arvoille ei ole aitoa katetta.

Olisiko aika arvioida yrityksenne arvoja uudelleen, ja selvittää, mitkä ovat päivittäisessä työssä ne aidot toimintaanne ja valintojanne ohjaavat tekijät? Löytyisikö sieltä juuri se teidän yrityksenne uniikki toimintatapa ja kilpailuetu?

Recommended Posts